Şimdi bazı önemli değişiklikleri
değerlendirelim:
--Basına yansıyan ‘Atatürk’e bağlılık
yönetmelikten çıkarıldı haberinin aslı nedir?
Eski yönetmelikte ilkeler başlığı altında
şu yazardı: “ b) Öğrenciler, Atatürk ilke ve inkılâplarını benimsemiş, temel
demokratik değerler ile donanmış, araştırma, sorgulama, eleştirel düşünme,
problem çözme ve karar verme becerileri gelişmiş; hayat boyu öğrenen, insan
haklarına saygılı, mutlu bireyler olarak yetiştirilir. “
Yeni yönetmelikte ilkeler başlığı altında
şu ifadeler bulunuyor: “(1) Ortaöğretim kurumları işlevlerini Türk millî
eğitiminin genel ve özel amaç ile temel ilkeleri doğrultusunda, evrensel
hukuka, demokrasi ve insan haklarına uygun; öğrenci merkezli, aktif öğrenme ve
demokratik kurum kültürü anlayışıyla yerine getirir.”
Evet, bu maddede doğrudan Atatürk’le
ilgili ifadeler çıkarılmıştır. Bunun yerine daha genel ve evrensel bir dil
kullanılmıştır.
Ancak 157. Madde incelendiğinde MEB’e
haksızlık yapıldığı görülecektir. 157. Madde şöyledir: (1) Öğrencilerin; Atatürk
inkılâp ve ilkeleriyle, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Türk milletinin millî,
ahlâkî, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren;
ailesini, vatanını, milletini seven ve yücelten, insan haklarına saygılı,
Cumhuriyetin demokratik, laik, sosyal ve hukuk devleti olması ilkelerine karşı
görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış hâline getiren; beden, zihin,
ahlâk, ruh ve duygu bakımından dengeli ve sağlıklı, gelişmiş bir kişiliğe, hür
ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip topluma karşı
sorumluluk duyan, yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler olarak yetişmeleri için
okul yönetimi, öğretmenler, rehberlik servisi, okul-aile birliği ve ilgili
diğer paydaşlarla işbirliği yapması istenir.
Bu kadar açık ifadelere rağmen bu noktadan
eleştirmek büyük bir haksızlıktır.
--Ortaöğretim kurumlarında bir ders saati
süresi 40 dakikadır. Dersler arasındaki dinlenme süreleri okul yönetimlerince
belirlenir.
Daha önce sadece akademik liselerde ve
mesleki eğitim veren liselerde 40 dakika olan ders saati süresi şimdi fen,
Anadolu ve sosyal bilimler liselerinde de 45 dakikadan 40 dakikaya
indirilmiştir. Önemsiz bir ayrıntı gibi görünse de bu değişiklik okulların gün
boyu 1 saat daha erken bitmesi anlamına gelir. Uzun zamandan beri istenilen ve
olması gereken bir uygulama hayata geçirilmiştir.
--Derslerin öğretimi Türkçe yapılır.
Ancak ortaöğretime yerleştirmeye esas puanla öğrenci alan ve önünde hazırlık
sınıfı bulunan ortaöğretim kurumlarında matematik ve fen bilimleri grubu
derslerini birinci yabancı dille okutabilecek öğretmen bulunması ve en az 12
öğrencinin talep etmesi hâlinde bu derslerin öğretimi birinci yabancı dille de
yapılabilir. Özel öğretim kurumlarında ve Uluslararası Bakalorya Programı (IB)
uygulayan okullarda bu sayı aranmaz.
Hazırlık sınıfı bulunan okullarda 1.
Yabancı dille eğitimin önü yeniden açılmıştır.
--c) Özürsüz olarak art arda iki gün ve daha
fazla devamsızlık yapan veya okula geldiği halde derse girmeyen öğrenciler
hakkında disiplin işlemi uygulanır.
(5) Devamsızlık süresi özürsüz 10 günü,
toplamda 45 günü aşan öğrenciler, ders puanları ne olursa olsun başarısız
sayılır. Ancak kaynaştırma ve özel eğitim gerektiren öğrencilerin toplam
devamsızlık süresi 60 gün olarak uygulanır. Devamsızlık nedeniyle başarısız
sayılan ve öğrenim hakkı bulunan öğrenciler takip eden öğretim yılında okula
devam ettirilir. Sınıf tekrarı hakkı bulunmayanların okulla ilişikleri
kesilerek Açık Öğretim Lisesi veya Mesleki Açık Öğretim Lisesine gönderilir.
Devamsızlık süresi önceden de toplamda 45
gündü ama özürsüz devamsızlık 20 günden 10 güne indirilmiştir. Öğrencilerin
keyfi olarak devamsızlığını önlemesi bakımından doğru bir uygulama olmuştur.
Ayrıca yılsonlarında son sınıfların daha uzun süre okulda kalmaları da
sağlanmış olacaktır.
--2) Puan değerleri ve dereceleri aşağıdaki
gibidir.
Puan
|
Derece
|
85,00-100
|
Pekiyi
|
70,00-84,99
|
İyi
|
60,00-69,99
|
Orta
|
50,00-59,99
|
Geçer
|
0-49,99
|
Geçmez
|
Yapılan bu değişiklikler hem ölçme ve
değerlendirmeyi daha ciddi olarak ele almayı hem de sınıf geçmeyi olması
gerektiği kadar zorlaştırmayı amaçlaması bakımlarından doğrudur.
--b) Aynı derse giren öğretmenlerin ortak
değerlendirme yapabilmelerine imkân vermek üzere birden fazla şubede okutulan
tüm derslerin yazılı sınavları ortak yapılır ve ortak değerlendirilir. Sorular
ve cevap anahtarları zümre öğretmenlerince birlikte hazırlanır ve sınav sonunda
ilan edilir. Bu sınavların şube ve sınıflar bazında sınav analizleri yapılır.
Konu ve kazanım eksikliği görülen öğrencilerin durumları, ders ve zümre
öğretmenleri tarafından yeniden değerlendirilir.
Eski yönetmelikte aynı derse giren
öğretmenler sadece son sınavı ortak yapıyorlardı, yeni düzenlemede tüm sınavlar
ortak yapılacak. Öğretmenler arası farklı uygulamaları gidermesi ve not adaleti
açılarından doğru bir uygulamadır.
--2) Yazılı sınav, uygulama, performans
çalışması ve projelerin değerlendirme sonuçları, yazılı sınavın yapıldığı tarih
veya performans çalışmasının, uygulamanın yahut projenin teslim tarihini takip
eden 10 gün içinde öğrenciye duyurulur ve e-Okul sistemine işlenir.
Öğretmen tarafından yapılan yeni
değerlendirmenin yeterli görülmemesi durumunda öğrenci okul yönetimine yazılı
itirazda bulunulabilir. İtiraza ilişkin evrak okul yönetimince ders
öğretmeninin dışında ilgili branştan en az iki öğretmenden oluşturulan
komisyon, okulda yeterli öğretmen bulunmaması durumunda ise il/ilçe millî
eğitim müdürlüğünce oluşturulan komisyon tarafından incelenip değerlendirilerek
öğrencinin nihai puanı belirlenir.
Buradaki hedef ölçme değerlendirmede
objektifliği sağlamaktır. Dikkat edildiğinde sözlü notu yeni yönetmelikle
kaldırılmıştır. Yazılı sınavda, uygulama ve performans çalışması ve proje
değerlendirme sonuçlarına itiraz yolu daha da netleştirilmiştir.
--(4) Evli olanların kayıtları yapılmaz,
öğrenci iken evlenenlerin okulla ilişiği kesilerek kayıtları e-Okul üzerinden
Açık Öğretim Lisesine veya Mesleki Açık Öğretim Lisesine gönderilir.
Bu madde üzerinden de tartışma
yürütülüyor. Daha önceki yönetmelikte evlenen öğrencinin eğitim hayatı sona
erdiriliyordu. Ancak istismar edilen veya unutulan başka bir husus önceden de
açık liseden diploma alınması mümkündü. Şimdiki durumda fazladan erken
evliliğin önünü açan bir düzenleme yoktur.
--(2) Talep olması halinde ibadet
ihtiyaçlarını karşılayacak uygun mekân ayrılabilir.
İlk defa okullarda mescit açılması
mevzuata girmiş ve çok önemli bir eksiklik giderilmiştir.
--MADDE 172- (1) Okuldan kısa süreli
uzaklaştırma cezası alan öğrenciler;
a) Ceza süresince okula devam ettirilmez. Bu
süre devamsızlıktan sayılır.
Bu belki de birçok kişinin gözünden kaçan
çok önemli bir ayrıntıdır. Önceden kısa süreli uzaklaştırmalar devamsızlıktan
sayılmıyordu. Şimdiki durumda devamsızlıktan sayılıyor. Ancak tabi ki cezalı günler özürlü
devamsızlıktan sayılır. Ancak “h) Özürsüz devamsızlık yapmayı, okula geldiği
hâlde özürsüz eğitim ve öğretim faaliyetlerine, törenlere ve diğer sosyal
etkinliklere katılmamayı, geç katılmayı veya erken ayrılmayı alışkanlık haline
getirmek,” cümlesiyle devamsızlığı alışkanlık haline getirmenin cezası kısa
süreli uzaklaştırma olarak belirlenmiştir. Buradan kesin olarak şunu çıkarabiliriz
ki MEB okula devama çok önem veriyor ve her durumda okula devamı ön görüyor.
Metin KOÇER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder