a- Öğrencileri sınav stresinden kurtarmak, onları teste dayalı eğitimden uzaklaştırıp kendini gerçekleştiren bireyler olarak yetiştirmek.
b- Sınavı kaldırmak suretiyle öğrencilerin dershaneye olan gereksinimlerini ortadan kaldırmak ve böylece aileleri maddi külfetten kurtarmak. Bu maddeler belki çoğaltılabilir ama en akla yakın ve sürekli ifade edilen gerekçeler bunlar.
Asıl sorun burada çıkıyor karşımıza: SBS gerçekten
kaldırılabilir mi? Kaldırıldıktan sonra işler daha iyi mi olur? Kaldırılınca
SBS’nin yerine yeni bir şey gelir mi veya gelmeli mi? Mevcut SBS uygulaması
geçerlik- güvenirlik ve diğer anlamlarda ölçme değerlendirme ilkelerine hizmet
ediyor mu?
Daha önce de ifade edilen bir cümle bugün itibariyle Sayın
Bakan’ın ağzından yeniden döküldü: “Okullarda
yazılı sınavlar merkezi yapılacak. Kapısında çok yığılma olan liseler ayrı
sınav yapabilecek"
Konunun önemi nedeniyle daha önce belirttiğim hususları
yeniden özetlemek istiyorum:
1-
Yıllardan beri bu camianın içerisinde ve her
kademesini tanıyan biri olarak söylüyorum ki ortaokulu bitiren öğrenciler
arasında liseleri seçme sınavı adı ne olursa olsun yapılmak zorundadır. Kim ne
derse desin okullar birbiriyle eşit değildir. Her okulun kendine özgü bir
birikimi ve kültürü vardır. Gümüşhane’deki bir öğrencinin İzmir Fen Lisesinde
eğitim görmesi engellenmemelidir.
2-
Her öğrencinin bulunduğu ilde lise okuma
zorunluluğu çok büyük bir haksızlıktır. Ardahan’da ortaokulu bitiren zeki bir
öğrenci liseyi Ardahan’da okumaya mecbur tutulursa bu çok büyük bir haksızlık
olur. Bir başka örnek: Ardahan valisi lise çağına gelmiş çocuğunu Ankara Fen
Lisesine gönderemeyecek midir?
3-
Zaten evrildi çevrildi bunun pek de çıkış yolu
bulunamadı. Şimdiki çözüm ‘Yazılı sınavlar merkezi olacak.’ denildi. Bu nasıl
mümkün olacak?
a-
Yazılı sınavlar klasik mi olacak test mi? Klasik
olursa ölçme değerlendirme mümkün olabilecek mi? Yok eğer test olacaksa bu, ivil
ivil SBS’cikler ortaya çıkarmak değil mi? Sadece 8. Sınıflarda bile yazılı
sınavlar ortak yapılsa tek dönemde 6 branşta (Fen Bilgisi 3, Matematik 3,
Sasyal Bilgiler 3, Türkçe 3, İngilizce 3, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2 olmak
üzere) en az 17 sınav yapar, yıl boyu
ise 34 sınav yapılmak zorunda kalınır. Tüm ortaokul boyunca ortak yazılı sınav yapılması
durumunda bu sayı bir öğrenci için en az 136 sınav olması anlamına gelir.
b-
Sınavlar okullarda kendi dersinde ve dersliğinde
mi yapılacak? Böyle bir durumda sınav güvenirliği nasıl sağlanacak? İllerde yapılan
deneme sınavlarında bile aynı okulun öğretmenlerinin gözetmen olarak
görevlendirilmesi bile suiistimallere yol açarken böyle önemli sınavlarda sınav
güvenliği daha da önem kazanmaktadır.
c-
Dersler nasıl denk gelecek? Örneğin TMYS (Türkçe
Merkezi Yazılı Sınavı) hangi gün yapılacak? Hafta içi olursa herkesin aynı anda
Türkçe dersinde olması nasıl mümkün olacak?
d-
Sınavlar hafta sonu mu olacak? Hafta sonu olacak
sınavlarda görev alan öğretmene ücret verilecek mi? Sorular Ankara’da basılıp kuryelerle Türkiye sathına
dağıtılacak mı? Eğer öyle olacaksa bu bildiğiniz SBS değil mi? Biz bu şekilde 1
olan SBS sayısını en az 34’ye çıkarmış olmayacak mıyız?
4-
Özel okullar nasıl öğrenci alacak? Özel okullar
da sadece kendi bulunduğu ilden öğrenci almak zorunda mı olacak? Böyle olmayacaksa
özel okullara ciddi bir ayrıcalık sağlanmış olmayacak mı?
5-
Kapısında yığılma olan okullar sınavlarını
kendileri mi yapacak? Bu sınavlara ne kadar güvenilebilecek? Hatırlı kişilerin
araya girmesiyle okullar baskı altına alınabilecek mi? Sınav sorularını Ankara
belirleyecek ve sınavı merkezi olarak yürütecekse bu zaten şu an yapılan SBS’den
farklı mı olacak? Kapısında yığılma olan okullar sınav tarihlerini kendileri mi
belirleyecek? Kapısında yığılma olan 10 okula gitmek isteyen bir öğrenci
kapısında yığılma olan bu okulların her biri için ayrı ayrı sınava mı girecek? Kapısında
yığılma olan okulların sınavları aynı gün ve saate denk gelirse büyük bir
mağduriyet olmayacak mı? Bir şekilde bu okullara gidemeyen öğrenciler kapısında
yığılma olmayan okullara gitmek zorunda mı kalacak? Bu öğrenciler istedikleri
halde büyük illerin iyi okulların kapısına yığılamayacaklar mı?
Fazla uzatmak istemiyorum. Muhal içinde muhal. Bakanlık ortaöğretime
yerleşme konusuyla çok oynadı. Arada harcanan ve mağdur olan minik öğrencilere
yazık oluyor. Mevcut SBS sistemi kimsenin itiraz etmediği adil bir sistemdir.
Önerimiz: şu an uygulanan sistemin bozulmadan aynen devam ettirilmesidir.
Metin KOÇER
metinkocer06@gmail.com
Metin KOÇER
metinkocer06@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder